{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.937 visninger | Oprettet:

Reglementet til RCDSD: {{forumTopicSubject}}


1,0 – Opførsel.
Alle deltagere skal opføre sig i en passende og ansvarlig måde. Man forårsager ikke forstyrrelser eller skader på konkurrenter, tilskuere eller deres ejendom. Enhver der er påvirket af alkohol eller stoffer vil blive bortvist fra arrangementet. Samme gælder ved tilsvining. Hvis en person bliver taget for tyveri, beskadelse eller sabotage af andres ejendom vil personen blive meldt til politiet samt bleve banlyst fra RCDSD fremover.

1,1 – Bilens opsætning.
Alle deltagers biler skal gennem et tjek før den må deltage i arrangementet. RCDSD holdet må til hver en tid gennemgå deltagernes bil.

1,2 - Chassis
Alle chassis skal være af 4WD 1/10th skala touring car'190 / 200mm. Samt være drevet af en el-motor. Nitro er ikke tilladt.

1,3 - Elektronik og Radio
Kun lovlige radiofrekvenser må bruges til at styre deltagende køretøjer.
26.995MHz - 27.255MHz
40.665MHz - 40.985MHz
2,4 GHz moduler.
Konkurrenterne skal råde over mindst tre (3) sæt krystaller. Disse frekvenser skal skrives på tilmeldingsskemaet og deltageren må kun bruge de frekvenser som RCDSD holdet siger god for.
Ingen må tænde deres sender eller modtager uden først at kontrollere med Drift Control at deres frekvens er ledig.
Når deltager øver eller konkurrerer, skal der gøres opmærksom på hvilken frekvens der bliver brugt.
Alle fartregulatorere er tilladt.
Der må ikke være elektrisk eller mekanisk kørselshjælpemidler monteret for eksempel gyroer.
Sendere og modtagere, servoere fartregulatorere skal være i god og sikker stand.
Alt elektronik, herunder belysning, skal være afskærmet så ingen anden person er bragt i fare under håndtering af bilen.

1,4 - Batterier
Alle celler skal Sub-C nikkel-metalhydrid eller Sub-C Nikkel Cadmium 1.2V. Lithium Polymer celler er i øjeblikket ikke tilladt.

1.5 - dæk
Alle konkurrenter skal anvende en af følgende driftdæk til RCDSD: Yokomo ZERO-ONE-R som er med en bred ring på hvert hjul. Tamiya Super Drift Tech eller HPI T-Drift tire
Dækkene må ikke modificeres på nogle måder.

1.6 - Motorer
Alle motorer skal være i størrelse ”540” dog må de ikke have færre viklinger (turns) end 17 og højst 27. Dette skal kunne dokumenteres overfor RCDSD holdet. Brushlessmotorere er tilladt men kun 9,5-15,5Tturns.

1.7 - Karosser / udseendet
Alle karosser der anvendes, skal repræsentere 1:1 skala biler. Som på et eller andet tidspunkt har været i produktion for at være berettiget til brug til RCDSD. Alle biler skal kunne genkendes og identificeres som en fuld størrelses bil. fantasy karosser ikke må anvendes (her iblandt Touringcar karosser som f.eks Mazda6 )

Karosserne kan repræsentere en hvilken som helst type bil. Bare de er baghjulstrukke eller firehjulstrukket med motoren monteret foran, i midten eller bagtil som kan ses i fuld størrelse konkurrencedygtig drift. Lastbiler er ikke tilladt.
Fælge skal være realistisk design. Aerodynamisk "disk" race hjul er ikke tilladt.

Alle deltagende biler skal være i god, ren kosmetisk tilstand til konkurrencens start. Derefter bør der gøres en indsats iløbet af konkurrencen om at bevare udseendet af karossen bedst muligt.

Der må gerne være elektrisk belysning på karossen. (belysning er et krav for at deltage i nat-løbet)

Du vil blive bedt om at placere et løbsnummer på din bils forrude. Dette er dit personlige identifikationsnummer. Disse klistermærker vil blive leveret af RCDSD ved hvert arrangement og du vil blive bedt om hente disse ved indregistreringen.

2.0 – Tilmelding
Tilmelding foregår pr. Mail til RCDSD @ rcdrift.dk. I denne mail skal der stå dit navn, dit brugernavn på RCDrift.dk, de frekvenser du kører med(3 stk), Hvilket chassis samt hvilken karosse og farven.
Der kan også findes et tilmeldings skema på www.indsæt _link.dk/skema.html
Ved tilmelding vil du inden 24 timer efter få en mail tilbage med et kontonummer hvor tilmeldingsgebyret skal overføres. Er du forhindret i at komme så bliver pengene ikke betalt tilbage.
Pengene skal være os i hænde senest d. 15. Februar 2009. Hvis ikke så frafalder retten til at deltage.

3.0 – Konkurrenceregler
Tidsplanen bliver lavet således at man starter med at køre selv på banen og derved få points. Deltagerne dyster mod hinanden. Først alene på banen og derefter med en modstander der har scoret omkring samme points. Nærmere tidsplan kommer .
Vi vil holde flere finaler med 6 kørere i hver, fordelt efter kvalifikationsresultatet. De første vil derfor køre i A finalen, og så fremdeles. Vi starter fra bunden af, vinderen af en finale går videre til den næste til man ikke vinder længere. Dette giver mulighed for bagerste mand til at komme helt frem og vinde arrangementet

[u]3.1 – Kvalifikation[/u]
Før du kan få lov at køre på banen med din bil, skal den igennem teknisk kontrol, hvor arrangørerne tjekker at din bil er forsvarlig, overholder motor/dækregler og har de krævede decals monteret på karossen.
Først da kan du træne og kvalificere dig.
Din bil vil have et nummer, som medfølger klistermærkesættet. Dette nummer bliver brugt til at kalde dig ud til banen når du skal køre – MEN KIG FOR GUDS SKYLD PÅ TIDSPLANEN! –
I selve kvalifikationen får du en opvarmningsomgang uden bedømmelse, dernæst to pointgivende gennemløb, hvor det bedste tæller din score og dermed finaleplads dagen efter.
Selve bedømmelsen af din kørsel vil foregå således:
Indgangshastighed:
Dette aspekt i pointscoringen kan ikke vises så tydeligt i kvalifikationen som i ” Tsuisobattlerne” i finalerne. Her gives der ekstra points for at køre lige den tand hurtigere ind, og måske satse hele butikken. Dette kan blandt andet afgøre en finale mod en anden kører, så det er en vigtig ting.

[u]”Line Clipping”[/u]
Line clipping er som navnet antyder, at klippe linjen i svinget. Dette bruges primært i kvalifikationen, men også i finalerne, lad os starte med kvalifikationen..
I kvalifikationen vil din kørsel primært blive bedømt efter hvilken linje du kører i svinget, eftersom de andre faktorer er sværere at påvise. Der vil i hvert sving være tegnet fem kridtstreger ud fra indercurben. Din opgave er at komme ude fra ydersiden af svinget, så klippe så tæt på curben (UDEN AT RAMME) som muligt. Hvert kvalifikationsgennemløb startes med 100 point, jo flere du har tilbage i dit bedste af 2 heats, jo bedre bliver dit resultat. Som tidligere nævnt bruges din score i kvalifikationen til at placere dig i finalerne med så jævnbyrdige driftere som muligt. Så har du fået 72 point, så vil de 5 nærmeste køre med dig.
I finalerne er linjen anderledes. Her er dit mål i heatet som angriber at klippe modstanderens dør. Jo tættere du kører på den, jo flere point får du. Modsat i det andet heat som forsvarer, skal du forsvare din linje og helst undgå (UDEN BISSETRICKS) at den anden kan følge den optimale linje og stjæle points.

[u]”The Drifting Angle & Countersteer”[/u]
Som overskriften siger handler dette punkt om din vinkel. Dette kan i både kvalifikation og finale give lige den smule ekstra der kan hjælpe dig videre. Dommerholdet vil til løbene holde øje med din vinkel. Er den tilpas god, kan den i kvalifikationen give dig et ekstra point eller to, og dermed medvirke til at du rykker en finale op. I finalerne vil det også have indflydelse sammen med indgangshastigheden, altså kan du få ekstra point over modstanderen.
Countersteer er engelsk for kontrastyring, jo mere vi ser det, jo større chance er der for at få et lille puf i pointstillingen.
[u]
”Præsentation”[/u]
Ligeledes kan din teknik give et ekstra boost i stillingen, der er tydelig forskel at se på en gennemkørsel som udviser masser af overskud og en der ikke gør. Dette er blandt andet ovenstående faktorer lagt sammen, men tricks som vil blive vurderet som værende farlige – f.eks. 360 graders vendinger på langsiden og lignende, vil koste dig alle 100 point i kvalheatet eller en 10-0 sejr til modstanderen i finaleheatet.

[u]Pointgivning:[/u]
Pointgivningen foregår således:
Kvalifikation: Her har du et udgangspunkt på 100 point. Dit mål er at bevare så mange som muligt af dem ved at følge ovenstående punkter. Der gives ekstrapoint hvis dommerstaben vurderer at du har lavet f.eks. rigtig gode vinkler. Omvendt betyder et spin, at man kører over en curb eller rammer væggen 0 point som resultat på det ene heat. Så man kan godt kikse det første, og få point med for det andet.
Den af de 2 personer der mødes i given finale, der er det den kører der har den højeste score fra kvalifikationen, der har valgret til at startposition, inderst eller yderst, samtidigt har køren med flest point retten til at starte først, så den med mindst point skal gøre sit for at følge ham og hans linier, og evt. lægge pres på ham så han laver en fejl.

Finaler: Her foregår det lidt anderledes, for dommernes vurdering af de to gennemløb er afgørende. Der bedømmes efter et 10-pointssystem, så står dommerne med en større diskussion omkring afgørelsen, så har publikum en stemme. De kan give sig til at larme, hvilket bestemmer at løbet skal ud i ”Sudden Death”. SD er noget svarende til straffesparkskonkurrence i fodbold, man kører et afgørende ekstra gennemløb. Startrækkefølgen afgøres efter kvalifikationspoint, den højeste score af de to må vælge først. Vinderen her tager sejren i heatet.
Her køres naturligvis efter et knockout system, så laveste mand teoretisk kan smide alle ud og vinde det hele.

Format:
Tsuisokampene køres mellem de 16 bedste kvalificerede ( top 8 bruges hvis deltagerantallet ikke tillader 16 finalister), som skal kæmpe sig vej til førstepladsen. Bedst kvalificerede sættes op imod nummer 16, andenbedste op imod 15 osv. Til man har 8 par.
Hvert par får en træningsrunde uden bedømmelse til lige at pudse formen af, dernæst to bedømte runder. Vinderen af disse bedømte runder fortsætter til ”The Final 8”, som afgør eventet. Når de otte er kogt ned til fire par. Vinderne af de to første finalepar kører semifinale 1, og vinderen af denne går til finalen. Før finalen køres der om 3. Pladsen, så de to tabere af semifinalen kører her. Derefter er der finale, hvor samme procedure naturligvis gælder for de to andre par i top 8. Nøjagtig samme procedure gælder til finalen, altså 1 opvarmningsheat uden dommere og to gældende med.

[u]Hvordan er Tsuiso bedømt?[/u]
Reglerne er som grundlag det samme som i kvalifikationen, men med to biler på banen er der flere aspekter til at afgøre det. Strategisk drifting har en høj indflydelse her, det er yderst vigtigt at vise masser af energi og give tilskuerne et godt show.

[u]Bedømmelse:[/u]
Begge kørere starter med 5 point inden starten. Dommerne kan herefter trække fra og lægge til, alt efter hvad der sker i kørslen. Resultatet vil altid give 10 lagt sammen. Den ene kører kan tildeles 2 point for flot kørsel med store vinkler, høj hastighed osv. Hvor den anden så taber de to point. Dette ville give scoren 7-3. Der gives et ”halvlegsresultat” mellem de to runder, så står der 7-3, så kan køreren med 3 point godt svare igen med et godt heat og enten gøre det til uafgjort eller vinde. Ender en battle 5-5, så vil dommerne bede kørerne om at køre om for at afgøre det. Halve points kan også gives hvis den ene har en lille fordel over den anden. Alle points gives indenfor rammen 5-5 til 10-0. Hvis bilerne kolliderer, kører over en curb, spinder eller lignende, så gives der en 10-0 fordel til den anden kører.

[u]Den offensive bil: [/u]
I Tsuisobattles er den offensive bil, den som jager. En god forklaringsmåde er, at den bagerste bil som er offensiv skal jagte den forreste ned, ved at lægge så hårdt et pres på den som muligt, med det mål at få den anden til at lave fejl uden at lave fysisk kontakt mellem bilerne. Vurderes det at en fysisk kontakt har spoleret den andens drifting, træffer dommerne end afgørelse. Denne afgørelse kan enten give pointfordel, en restart af heatet eller en sikret deltagelse til næste finale. Kan den offensive bil ikke holde trit med den defensive, så koster det point alt efter graden af forskel. Overhaling er ikke tilladt, da det går imod den fundamentale ide med drifting, og dette trækker således point ned.

[u]Den defensive bil: [/u]
Som defensiv kører, har du føringen i heatet, og skal sørge for at modstå den offensive bils pres. Du skal her lave gode, brede drifts men samtidig holde mere fart end den anden, så vedkommende har svært ved at hænge på. Kan du præstere både at køre flot og stilrig kørsel samtidig med at du trækker fra den offensive, så er der masser af point at hente. Forsøg på at distrahere den bagvedkørende og samtidig holde en god linje vil blive set på af dommerne, og kan påvirke begge veje.
Det er yderst vigtigt at forstå disse retningslinjer som konceptet bag drifting, og at den ikke er noget helt fast mål for, hvad der er rigtigt eller forkert. Den kan ikke bruges til at sammenligne resultater fra forskellige events, da dommerne står som sidste autoritet og har det sidste ord i afgørelsen. Alle deltagere bedes acceptere dommernes afgørelser af kørslen uden brok.


Præmier
Præmier vil blive tildelt til 1., 2. og 3. Plads i driftkonkurrencen
Samt til fedeste karosse og fedeste chassis Bemærk, at en karosse og et chassis kun kan vinde én gang i en sæson, men den må gerne deltage flere gange for offentlig skue.

[size=8]RCDSD tillader sig at ændre i reglementet uden yderligere varsel.[/size]


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Reglementet til RCDSD:
Kommentér på:
Reglementet til RCDSD:

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce