RCkrawl "vi har alle krawlet inden vi lærte at gå"

RCkrawl "vi har alle krawlet inden vi lærte at gå"

Medlemmer: 69
Forside Forum Medlemmer Annoncer RC-enheder
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.
  • Rengøring af hus 1.100 kr.
  • Ophængning af fladskærmstv og stort spejl 900 kr.
  • Ophæng af spejl med lys 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Outrunner
  • #1   27. jan 2010 Nej det er det ikke, den brude bremse næsten lige så godt som den trækker.
    Så hvis din nye motor trækker bedre end den gamle, skulle den også bremse bedre.

    Det er det jeg har oplevet med de motorer jeg har haft i mine biler, men jeg har jo heller ikke afprøvet så mange så jeg kan sige noget med sikkerhed om dette.

    Min Dualsky motor som sider i Smølfen, giver en hård metallisk lyd når den bremser, lidt lige som når man trækker et sværd ud af skeden, og så står bilen stille.
    Jeg fik et chok de første par gange smiley


  • #2   28. jan 2010 Sauron L. du foreslog at jeg skulle sætte en 3500 kv motor i.... men det er ax10´eren da alt for højt gearet til....
    eller kan du nogle tricks....?


  • #3   28. jan 2010 Thomas G
    Det med er 3500 kv motor er næsten rigtigt, men ikke helt smiley
    Da vi talte sammen foreslog jeg dig en fly out-runner på 1000 – 1500kv og et 22 - 25T motor tandhjul til din AX-10, det er nemlig det vi andre køre med i vores AX-10´er, Hig lift og andre af den type vogne.

    Men den vogn du prøvede var en SCX-10 som har lidt mindre hjul og er noget stivere i affjedringen, og den køre vi med en 3000 – 4000kv helikopter motor i som fungere rigtigt godt i den vogn.
    Kenneth har endda kørt med en Ezrun 9T i et halv år i sin SCX-10 som også fungere godt, selvom den mangler noget trækkraft i forhold til en helikopter motor.

    Hvis det hele er blevet rudet lidt sammen så du har købt det forkerte kan jeg kun undskylde det.
    Jeg har selv i en kort overgang prøvet en 3000kv motor i Panser Smølfen men fandt meget hurtigt ud af det samme som dig, den har lidt for mange omdrejninger for AX-10´en og bruger for meget strøm.
    Jeg har endda haft et 10T motor tandhjul på, men så flåede motoren bare spurgearet i stykker


  • #4   28. jan 2010 ok.... så forstår jeg bedre.... tror du det er muligt at geare den så meget ned at den kan kører med 3500 kv...?
    Jeg har fundet et 96T spur gear og et 9T og så et 43/13 bevel gear... men det kan godt være det ikke er nok


  • #5   28. jan 2010 Gear forholdet er godt nok, men der er et par problemer smiley
    96T spurgear er der ikke plads til, jeg har prøvet og det støder på trækakslen.
    Alle tandhjul under 15 tender skal man helst undgå da de kun for fat i en enkelt tand på spurgearet af gangen og det forøger sliddet ret meget på spurgear´et.
    Og med de vilde out-runner du har, skal der ikke meget til før de ribber dit spurgear.

    Desuden er en ny motor langt billiger end de ting du vil købe her.


  • #6   28. jan 2010 så hvis jeg får fat i en motor omkring 1000 kv og så geare den lidt højere skulle det virke...?
    slipper jeg også for den skrigende tinitus lyd så...? smiley


  • #7   28. jan 2010 Jeps, ved start og stop er der altid en højfrekvent lyd alt efter hvilken motor man har, der er meget forskel på det.
    Ellers er de næsten lydløse (når motor tandhjulet ikke er for slidt).



  • #8   28. jan 2010 Peter hvilken motor var det...? hvor købte du den..?

  • #9   28. jan 2010 kan du huske det fulde navn på den dualsky...?

  • #10   28. jan 2010 tak

  • #11   28. jan 2010 Peter G
    Jeg kan godt forstå at der ikke er meget fart over feltet med dem gearing.
    På min AX-10 måtte jeg gear den på med et 23T motor tandhjul for at få den op på gåhastighed.

    I Smølfen har jeg en Dualsky MX 2834CA - 9 - 980kv en fed motor der let kan trækker vognen i stykker.

    I Panser Smølfen har jeg en AXI Guld line 28x10mm, den kan klare det, men også kun lige.

    Ellers er der Turnigy Aerudriver SK2830 og helt ned til SK2822 har vi haft gode resultater med.
    Turnigy Aerudriver SK2836 har en 4mm aksel som skal slibes lidt ned i tykkelsen ellers er det en rigtig fed motor som nemt slæber rundt med min 6kg tunge lastbil smiley

    Ellers kan du roligt købe en hvilken som helst out-runner med en diameter på 28mm og en længde på på ca 30mm, og kv på 800kv op til 1500kv.
    Jeg har ikke stødt på en eneste motor i den størrelse der ikke med lethed kunne kunde klare den opgaven at skulle trække rundt med en AX-10


  • #12   29. jan 2010 Peter G
    Der kan være en enorm forskel hvis ikke motoren passer til den type bil man har.
    Nu køre jeg på 2200mah batterier og har prøvet en del motorer på de AX-10´er som jeg har.
    Og jeg kan ridse lidt op hvad jeg har oplevet med dem.

    Den først motor jeg har haft i min Smølf, var en LRP Truck puller II kulmotor som vist nok er en 70T.
    Tophastighed ca. 6 kmt, køretid 60 minutter, køre jævnt men går langt ned i omdrejninger når den trækker.

    Den blev skiftet ud med en Novark 18,5T BL, den fungere men har svært ved at trække i de lave omdrejninger.
    Tophastighed ca. 10 kmt, køretid 1 time og 50 minutter, ca en fordobling af køretiden.

    Den næste motor der kom i Smølfen, var en Dualsky MX 2834CA - 9 - 980kv som virker ret sløv når man køre med den, men har en evne til at pille bilen fra hinanden når den begynder på at trække, og det er uden man kan høre på motoren om bilen følger med eller ej, massere af trækkraft smiley
    Tophastighed ca. 8 kmt, køretid 3 timer.

    Turnigy Aerudriver SK2836 ligger tæt op af Dualsky´en men er ikke hel så effektiv.
    Men den koster også under det halve af Dualsky´en, her er det kvaliteten der tæller smiley
    Tophastighed ca. 8 kmt, køretid 2 time og 30 minutter, ca 30 minutters dårligere køretid.

    I Panser Smølfen sider der lige nu en AXI Guld line 28x10mm som kun vejer 27g, altså kun 1/3 del af Dualsky´en og brokker sig en del når den skal trække den tunge vogn op af en stor sten, men den kan dog lige klare det.
    Tophastighed ca. 8 kmt, køretid kender jeg ikke i nu, men håber den kan komme over de 4 timer.




  • #13   30. jan 2010 så Dualsky MX 2834CA - 9 - 980kv er altså den bedste motor når det gælder om at trække i de lave omdrejninger...?

  • #14   30. jan 2010 Dualsky MX 2834CA - 9 - 980kv er den bedste af dem jeg har prøvet, men jeg har langt fra prøvet dem alle.
    Om motoren heder Dualsky, EMP eller AXI som skulle være bedste har ikke det store at sige, de motorer har alle masser af trækkraft.
    Selv de billige Turnigy som koster omkring de 100 kr klare det fint.

    De krav du skal stille til din motor er følgene smiley
    Aksel tykkelse, 3,17mm så du kan køre med almindelige tandhjul.
    Diameter, 28mm.
    Længde, fra 20mm og opefter, helst 30 eller derover.
    Omdrejninger Kv, fra 800 og opefter, helst fra 900 til 1100.

    Har motoren en længde på 25 – 30mm har du rigeligt med trækkraft uanset hvilken motor du køber.
    Om du køber en AXI til 600kr eller en Turnigy til 100kr vil det faktisk kun berøre køretiden ikke andet smiley


  • #15   30. jan 2010 Både ja og nej, SCX-10´en har den samme gearing som AX-10´en men har lidt mindre og smallere hjul.
    Sammen med det, er affjedring på SCX-10´en også noget stivere end AX-10´ens, og det gør at SCX-10´en godt kan li´ en noget hurtigere motor.

    SCX-10´en behøver heller ikke så meget trækkraft som AX-10´en, fordi dækkene er noget mindre og stå ikke så godt fast som de meget bredere dæk AX-10´en køre på.
    Man kan sige at forskellen på AX-10´en og SCX-10´en, er den samme som forskellen imellem en traktor og en 4wd person bil

    Derfor passer den 12 polet og meget trækkraftige fly motor godt i AX-10´en og den mindre trækkraftige 6 polet, men noget hurtigere helikopter motor egner sig godt i SCX-10´en.



  • #16   31. jan 2010 men jeg kører jo med 1.9 dæk på min ax10´er... er det ikke samme størrelse som på scx10´eren...? den 3500 kv heli motor jeg havde i havde i hvert fald ingen træk kraft ved lave omdrejninger

  • #17   31. jan 2010 Jo, det er den samme størrelse som på SCX-10´eren, men din AX-10´s meget bløde affjedring gør at hjulene hele tiden står på jorden og står derfor også bedre fast.
    AX-10´en kan derfor også bedre udnytte en høj trækkraft, derudover er der jo nok også forskel på heli motorer med hensyn til trækkraft.

    Men det korte er, at du har ramlet panden imod det store problem med crawler som alle os andre smiley
    Skal din crawler være god til sten hvor dækkene kan stå fast (meget blød affjedring eller slet ingen, og en meget trækkraftig og langsom motor).

    Eller skal den være god til jord, sand, små sten og mudder hvor dækkene ikke har de store chancer for at stå fast (stiv affjedring, hurtig motor, middel trækkraft da hjulene alligevel ikke kan stå rigtig godt fast).

    Får du lavet en crawler der kan begge dele, er du fan… dygtig, for det er noget vi andre kæmper med og har ikke fundet nogen løsning på de i nu smiley



  • #18   31. jan 2010 Fair nok Sauron.... Jeg siger til når den er der... smiley

Kommentér på:
Outrunner

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce