1.117 visninger
|
Oprettet:
fail safe {{forumTopicSubject}}
jeg vil lige høre om en fail safe er en go investering og kan man selv montere sådan en .jeg har en benzin bil og 2.4 ghz sender
nov 2010
Følger: 2 Følgere: 29 RC-enheder: 11 Annoncer: 2 Emner: 14 Svar: 209
dec 2005
Følger: 47 Følgere: 126 RC-enheder: 10 Emner: 127 Svar: 5.157
http://www.fg-hobby.dk/elektronik-fjernstyring/killswitch-failsafe.htm
dec 2004
Følger: 14 Følgere: 33 RC-enheder: 19 Emner: 102 Svar: 2.162
Få killswitch. Den slukker motoren, også hvis batterier ryger.
En failsafe på servoen er lige meget hvis batteriet ryger af ved fuld gas. Så forsvinder bilen.
dec 2005
I mine MCD'er der ligger modtagerbatterierne ihvertfald solidt "låst" inde i det dertil indrettede rum til modtager samt modtager batteri. Risikoen for at signal ledningen til en servo ryger ud af modtageren er vel også minimal hvis de sidder ordentlig forbundet til de pins som udgør de forskellige kanaler i modtageren.
Ikke at fornægte at en kill-switch er en god ide, slet ikke. Men hvis modtager samt batteri, ligger gemt godt af vejen i elektronik rummet. Så er en Fail-Safe vel tilstrækkelig.i de fleste tilfælde.
jan 2012
Følger: 22 Følgere: 290 RC-enheder: 17 Emner: 17 Svar: 652
Gasservoen kan brænde af, og sætte sig. En lodning kan rasle løs. Et stik kan gå løst. Der kan gå 1000 ting galt, hvor en killswitch vil redde dagen. (Og muligvis livet for et barn der ser på)
dec 2005
jun 2015
Følgere: 1 RC-enheder: 1 Emner: 2 Svar: 5
Til indlæggene herover kan jeg, selv som helt nybegynder med biler, sige, at jeg efter en oplevelse i dag HELT sikkert skal have en kill-switch:
Jeg var i dag i gang med blot 4. tank benzin i min én uge gamle Maverick Blackout 1:5, da bilen af og til begyndte at reagere sådan lidt forsinket ift. styring og gas - som om radiosignalerne sporadisk var forsinkede.
Pludselig mistede jeg fuldstændig styringen med bilen, der gudskelov kun blev ført med lidt over halv gas, ca. 40-50 km/t., og på en indhegnet grus-fodboldbane - og sådan fortsatte bilen indtil den lavede et vildt crash i hegnet og landede til sidst up-side-down med vild gas.
Jeg tør ikke tænke på, hvad der kunne være sket, hvis det var sket et sted med flere mennesker, og nogen var blevet ramt - bilen vejer jo 13-15 kg.
Der er i det oprindelige radiogrej, som stadig sidder i min bil, inkluderet en failsafe-anordning, der som default aktiverer bremsen, hvis forbindelsen mellem sender/modtager ryger, eller hvis modtager-batteriet er ved at løbe tør for strøm.
Men det viste sig, at der er røget en lodning eller noget andet i modtager-batteriet. Jeg kan ikke måle nogen spænding i ledningen, så må til butikken og brokke mig i morgen. Og helt uden strøm til modtageren, ingen failsafe(-bremse).
Men lang historie kort - køb for guds skyld (og andres ) en kill-switch.
maj 2015
Følger: 3 Følgere: 4 Emner: 13 Svar: 33
jun 2015
Følgere: 1 RC-enheder: 1 Emner: 2 Svar: 5
Se her: http://www.fg-hobby.dk/elektronik-fjernstyring/killswitch-failsafe.htm
Som jeg forstår det, så smider du stikket fra killswitch'en i f.eks. channel 3 i modtageren i bilen, og fra killswitch'en er der i den nævnte udgave 60 cm ledning, der loddes på stopknappen.
Jeg kan se, at flere RTR biler, her i blandt min egen, leveres med 3 eller 4 kanalers modtager, men kun 2 kanalers sender - så jeg skal f.eks. have mig en ny sender. De fås brugte og i god stand til små penge, typisk 3-400 kroner.
Når det hele er sat op, kan du afbryde motoren fra senderen og er fri for at ulejlige dig ned og slukke på bilen
Så alt i alt afhænger udgifterne lidt af ens udgangspunkt - MEN, safety first!
fail safe