{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
881 visninger | Oprettet:

Hvordan skal et diff te sig + spg {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har nede i kælderen fundet en gammel Onroad bil tilbage fra 2002 som jeg aldrig fik bygget færdig. Der er tale om en Tamiya TB Evolution II og motoren er noget "Tamiya (#53485) - Super Modified Motor 11T.

Men nu hvor jeg prøver at dreje hjulene rundt, så er jeg kommet ildt i tvivl om, om diff'et virker som det skal smiley


Nu til spørgsmålene:

1.
Forhjulene kan helt uden modstand dreje "fremad", uden problemer what so ever. Både et enkelt eller begge to samtidig. Træk akslen bevæger sig heller ikke. Er det normalt?

2.
Gør jeg det samme med baghjulene, så er der meget mere modstand. Drejer jeg det ene hjul, så bevæger det andet hjul sig modsat, det er så vidt jeg ved den rigtige måde et diff virker på. Men skal det køre lidt sejt i det?

3.
Hvis jeg trækker begge baghjul frem ad, så køre begge forhjul også fremad. Gør jeg det lidt hurtigt, så er der friløb på forhjulene.

4.
Det er jo noget gammelt maskine jeg sidder med her. Skal jeg finde en anden motor, eller? Har hverken remote, servo, fart-regulator eller batteri. Så skal jeg droppe den old nordiske motor og købe noget andet?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvordan skal et diff te sig + spg
  • #1   8. jul 2010 De diff ved baghjulene virker fint smiley
    De skal køre modsat af hinanden og der skal være lidt modstand, ikke meget, men lidt smiley
    Det foreste lyder som noget være møj, trækakslen skal dreje med rundt hvis du drejer et hjul..

    Alt det andet ved jeg intet om, da jeg ikke er til el smiley


  • #2   8. jul 2010 Jeg glemte lige... Hvis jeg trækker ét forhjul baglæns, så bevæger begge baghjul sig også baglæns. Jeg kan også trække begge forhjul baglæns og det samme sker.

  • #3   8. jul 2010 hmm xD Skil det af og se om der er noget i vejen :X

  • #4   8. jul 2010 Lyder som om du har oneway foran.. Det var meget populær førhen smiley

    Men det lyder mærkeligt hvis ikke trækaksel følger med hjulet når du drejer det rundt..

    Karsten


  • #5   8. jul 2010 Uha uha en klassiker!

    Behandl den ordentligt - særligt hvis den, som jeg formoder, er i fin stand.. Tjek lige ebay og se hvad den slags biler går for!


  • #6   8. jul 2010 Karsten K>>
    I hvilket tilfælde lyder det underligt? Hvis der er friløb på, så skal trækakslen vel ikke drøne med rundt, hvis forhjulene bare triller fremad?

    Conrad E>>
    Den står sprit ny, uden at have kørt en meter smiley


  • #7   8. jul 2010 Tog lige et hurtigt billede inde på spisebordet...
    (link fjernet)

    Hvis man skal ud og købe en tilsvarende bil i dag, hvor mange penge skal man så hoste op med? Jeg gætter på at der er sket en MASSE de sidste 10år smiley


  • #8   8. jul 2010 Klaus G

    Jo det er ikke i selve hjulet oneway lejet er, det er i selve diff..

    Altså skal der være forbindelse fra hjul via trækarksel også ind i diff

    Karsten


  • #9   8. jul 2010 Hej igen.

    Har lige scannet en side fra brugsforvirringen smiley
    (link fjernet)

    Giver det lidt indblik i hvordan det forreste diff skal opføre sig?


  • #10   8. jul 2010 Der står jo netop osse One-way Front

    Karsten


  • #11   9. jul 2010 Næste spørgsmål melder sig nu...

    Jeg har lige haft et 1.5v batteri sat på motoren, alle fire hjul drejer rundt som de skal. Holder jeg det ene baghjul, så snurre de andre tre hjul stadig rundt. Så langt så godt.

    Men holder jeg det ene forhjul, så går alting i stå. Er det normalt på den bil?


  • #12   9. jul 2010 Ja det er normalt..

    Karsten


  • #13   9. jul 2010 <b>Hvis man skal ud og købe en tilsvarende bil i dag, hvor mange penge skal man så hoste op med? Jeg gætter på at der er sket en MASSE de sidste 10år :)</b>


    Tja, så skal du jo have fat i en TB Evo V evt. MS-udgaven. De koster mellem 3-4000 afhængigt af hvor i EU du køber dem. Jeg ville ikke køre med den TB Evo II du har dig, det er synd og skam - de er forholdsvis sjældne efterhånden, og derfor også temmeligt indbringende hvis du skulle beslutte dig for at sælge den smiley


  • #14   9. jul 2010 Tvivler på det er nemt at finde en køber til sådan en bil i dag. Og jeg får næppe en pris i nærheden af hvad jeg gav dengang.

    Den blev købt hos Leif O. Mortensen Hobby d.6 maj 2002 (har stadig kvitt). Det var dengang med havde fuldtids arbejde og boede hjemme hos de gamle smiley Men den kom som sagt aldrig ud at køre.

    Fik lige taget et par nye billeder i dag:
    (link fjernet)
    (link fjernet)

    Men hvis du kender en køber, så må du gerne sige til jo.

    Men om jeg sælger den RTB Evo II limited Edition, eller jeg køber en Evo 5, det er vel ét fedt? smiley


  • #15   9. jul 2010 Havde jeg haft pengene havde jeg gerne købt den, det er jo en rigtigt fin bil.
    Men nej, det er ikke nemt at finde en køber til den her i DK - men i udlandet burde det være lidt nemmere. Men det ville stadig være synd og skam at køre med den, uanset hvad, så jeg synes bare du skal købe en Evo V - og stille II'eren på hylden smiley


  • #16   9. jul 2010 Klaus - gem den for guds skyld - eller sælg den på ebay. De giver godt, og bør ikke køres med.

  • #17   9. jul 2010 Jeg er jo ikke nogen RC-Entusiast, så jeg ser sådan her på det:

    1. Byg bilen færdig og kom ud at køre relativt billigt.

    Eller.

    2. Købe endnu en bil for så at komme ud at køre, men det bliver 4000kr. dyrere end løsning nr.1

    Hvad kan man få for sådan en bil ebay? 1500kr? Det rækker jo ingen steder smiley


  • #18   11. jul 2010 Det er lidt svært at sige hvad du helt præcist kan få for den, det er jo ikke fordi der er mange til salg i den stand. Men så længe du ikke som sådan er entusiast, og egentlig kun skal bruge bilen til lidt sjov og spas - så er det også overkill med en bil til 4000. Der ville jeg nok gå efter en TB03 hvis det endelig skulle være. Er det fordi du vil til og køre løb, er din bil efterhånden forældet, og kan ikke følge med. Men det skal selvfølgelig være helt op til dig selv hvad du ender med at gøre smiley

  • #19   11. jul 2010 Jamen du har fuldstændig ret. Det er da overkill at køre for sjov med en bil i kulfiber, men på den anden side, det bliver jo ikke billigere hvis jeg skal ud og købe bil nr.2 og så lade bil nr.1 stå og samle støv smiley

    En onroad bane her i Holstebro har endda halv lange udsigter. MÅSKE til næste år vil den blive lavet. Bestyrrelsen siger at det nok er mere realistisk at den bliver lavet i 2012 eller 2013 først. Asfalt er ikke helt billigt og kommunen vrider sig når der spørges efter penge siges det smiley


Kommentér på:
Hvordan skal et diff te sig + spg

Annonce